woensdag 31 maart 2010

Schrijven door muren...

Enkele lukraak gekozen teksten...
... van gedetineerden te Leuven Hulp, Hasselt, Turnhout, Gent begeleid door Karel Sergen, Stefan Brijs en Trice Janssen, Sonja Focketyn en Walter Van den Broeck en Daniël Billiet.
Volgende gedetineerden namen aan de schrijfcursussen deel:
Albert, Ronny, Serge, Paul, Ruud, Rinus, Marc, Klaas, Pascal, Tom, Frans, Ashraf, Marc, Ayhan, Marc, Tekin, Paolo, Luc, Mehmet, Pietro, Paul, Marc, Serge, Albert, Carlo, Brenda, Ankje, Sonia, Hilde, Rozie, Nicky, Alfred, Marcel


Mijn cel

Een houten kast en een zacht bed
naast een lange tafel waarop boeken,
een stereoketen, een koffiezet en
een tv die ik huur
Aan de muur posters van mooie vrouwen
foto's van mijn ouders
en een spiegel waarin
ik mijn gezicht
niet zie

Tekin


Trauma

Zie, zij bukt zich
en maakt met haar handen een scherm.
Als je probeert haar aan te raken
komt iets van haar terug naar boven.
Onderhuids draagt zij een spoor
van littekens.
Je kan er de afwezigheid van haar moeder
terugvinden, de harde hand van haar vader
waar woorden zijn ingeslagen.
Je kan er niet lang blijven.

Kijk, zij zit daar weer
als een geslagen hond, de benen opgetrokken,
het hoofd verstrooid, de stem
die alleen zij hoort bulderen
in haar botten en beenderen
laat niets van haar heel.

Brenda


11 september: de apocalyps in Amerika

Ik heb de hel gezien.
Het was niet donker of duister.
Het was klaarlichte dag.
De zon scheen.

Ik heb de hel gevoeld.
Pijn van binnen.
Wanhoop in ieders ogen.
Hoeveel kinderen stonden te wachten op school,
tot niemand hen kwam afhalen?

Ik voel de hel,
Geen wraakgevoelens of haat,
Wel weerzin, onbegrip, afgrijzen, ongeloof…

De hel dus…

Ashraf

Geen opmerkingen: