vrijdag 12 februari 2010

Nultolerantie ?

NVT - Net nu de politie aandringt op strengere straffen voor geweld tegen agenten, mag de man die agent Marc Munten (42) doodschoot de gevangenis met een enkelband verlaten. Mohamed Hammani (30) werd in 2005 nog tot 20 jaar cel veroordeeld. 'Een totaal verkeerd signaal', zegt een verbijsterde weduwe Jeanine Vanwymelbeke.
Op 21 april 2001 zette een politiepatrouille op de E314 in Rotselaar de achtervolging in op drie carjackers. De agenten kwamen in een kogelregen terecht: gangster Mohamed Hammani, toen 22, opende het vuur met een kalasjnikov. Munten overleefde het niet. 'Een ongelukje', noemde Hammani het. In 2005 werd hij door een assisenjury tot 20 jaar cel veroordeeld.
Maandag oordeelde de strafuitvoeringsrechtbank dat Hammani met een enkelband om zijn straf thuis verder mag uitzitten. Hammani zal intrekken bij zijn broer in Sint-Jans-Molenbeek, en hij zou een baantje hebben op de Brusselse vroegmarkt. Hij zal ook meer tijd kunnen doorbrengen met zijn hoogzwangere Franse vriendin, die hij tijdens zijn gevangenschap leerde kennen.
'Het was al de vijfde keer op korte tijd dat hij de vrijlating vroeg', zegt weduwe Vanwymelbeke. 'De eerste twee keer was ik niet op de hoogte. Ik wist zelfs niet dat hij in aanmerking kwam. De laatste drie keer ben ik telkens naar de gevangenis getrokken om de confrontatie aan te gaan. Elke keer weer keerde ik als een wrak terug. Hammani kent totaal geen schuldgevoel."
Vanwymelbeke wist dat er deze week een uitspraak zou vallen, maar toch is justitie vergeten haar in te lichten. Ze kreeg het nieuws gisteren per toeval van een agent te horen. 'Het is een slag in mijn gezicht, ook van de kinderen Tim (17) en Ellemieke (25). Ik had nooit gedacht dat dit mogelijk was. Ik word ziek als ik politici hoor praten over nultolerantie. Welk signaal is dit nu voor agenten?'
Ook de politiebonden zijn ontstemd. 'Een strafuitvoeringsrechtbank moet toch op de hoogte zijn van wat agenten momenteel bezighoudt? Dan de moordenaar van een agent vrijlaten, is wereldvreemd', zegt Jan Schonkeren (VSOA).

'Ik begrijp dat door de gebeurtenissen van de laatste weken deze beslissing in een ander licht wordt bekeken', zegt Sven Mary, raadsman van Hammani. 'Mijn cliënt werd veroordeeld wegens slagen en verwondingen, niet wegens moord. Hij heeft bijna de helft van zijn straf uitgezeten, en ook nu blijft hij in detentie met een enkelband.'
'De beslissing is genomen door een onafhankelijk magistraat, en enkel omdat mijn cliënt de afgelopen jaren bewezen heeft dat hij zich wil integreren. Zo mocht hij al enkele keren de gevangenis verlaten in het kader van penitentiair verlof. Zijn familie is zijn vangnet: zij zullen hem helpen om op het rechte pad te blijven.'
Cedric Lagast

Samen met de weduwe en de kinderen van de doodgeschoten agent voelen véél Belgen zich ziek.
Hoe is het mogelijk dat de moordenaar van een dienstdoende agent er zo goedkoop van af komt?
Er zijn gevangenen die oprecht spijt hebben na een passionele moord, die hier werk hebben, familie en waar er zo goed als geen kans is op recividisme die blijven zitten.
Wie dit kan begrijpen mag het laten weten!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik stel vast dat reacties op diverse ‘officiële’ sites van kranten (Het Nieuwsblad) en dergelijke op dergelijk artikel niet mogelijk zijn. Censuur van de brave burger