donderdag 28 mei 2009

Ik KOMPAS vrij


In januari 2006 nam Stefaan Segaert, onze collega bij Justitieel Welzijnswerk Gent, deel aan een contactseminarie over ‘Prison Education’ in Lancaster.
Daar zag het project Open Doors het levenslicht.
In nog wat vage bewoordingen wilden organisaties uit Griekenland, Roemenië, Denemarken en België een “bijdrage leveren aan de reïntegratie van gedetineerden”.
In datzelfde jaar is CAW Artevelde de uitdaging aangegaan om in een Grundtvig2-project te stappen. Zo ontstond het project “Beyond the Open Doors… Turning the corner in a different world”.
Gedetineerden in Gent werden geïnterviewd over hun kijk op reïntegratie.
Vragen uit deze gesprekken werden gefilterd en werden uitgewisseld met de Europese partners. Rond acht thema’s werd informatie verzameld voor een reïntegratiegids.
Via een stuurgroep en een toetsingsgroep was er gedurende het hele project intens contact en overleg met gedetineerden.
Het was voor elke partner dé uitgelezen kans om over de eigen gevangenismuren te kijken, kennis te maken met andere gevangenisculturen, ervaringen uit te wisselen én stil te staan bij de eigen nationale knelpunten én tekorten.
Al tijdens de eerste projectmeetings werd snel duidelijk dat we geen uniform product konden afleveren.
Elk land heeft immers zijn eigen gevangeniscultuur, gewoontes, wetten en regels… Het Europese karakter van de vier gidsen uit zich in de kleuren, de thema’s en de structuur.
Deze ‘Ik KOMPAS vrij’-gids wil een wegwijzer zijn voor mensen die terug hun plaats willen vinden in de samenleving.
Het wil een richtingwijzer zijn na een leven binnen de gevangenismuren.

http://www.youtube.com/watch?v=lN72FHga0NI&feature=player_embedded

2 opmerkingen:

E. R. zei

Ja, ik hoorde hem bezig over dat KOMPAS op mijn gsm-radio toen ik zonder elektriek en gas zat. Maar nu ziek ik hem ook in levende lijve: een integere man zo te zien. Precies niet het beeld van de "ambtenaar". Jammer dat ik dit toen verknald heb.

Suzanne zei

Tja, de omstandigheden speelden mee.
Ik vond het ook jammer, maar shit happens.