dinsdag 31 maart 2009

Piet


31/03/2009

Fantast Piet Van Haut belooft nieuw stuntwerk: 'Als je voldoende lef hebt, lukt alles.'
Oplichter Piet Van Haut wil opnieuw stunten'Niemand krijgt ooit vat op mij'
GENT - Piet Van Haut, de grootste oplichter die ons land ooit heeft gekend, is terug van weggeweest. Na een verblijf in de psychiatrische afdeling van de gevangenis in Turnhout, is de man vrij onder voorwaarden. Meer dan een jaar was het stil rond Piet Van Haut (40).
Heel ongewoon voor een psychopaat, zeker als die Piet Van Haut heet en zijn grootste hobby stunten en oplichten is.
Maar na een verblijf in de psychiatrische afdeling van de gevangenis in Turnhout, is de grootste Belgische meester-oplichter weer op vrije voeten.
Hij is nauwelijks een haar veranderd, stottert nog altijd als hij zich in het nauw gedreven voelt en zijn motto is nog altijd hetzelfde: 'als je voldoende lef hebt, krijg je alles gedaan.'
'Ik ben er wellicht als enige in België in geslaagd mij voor te doen als procureur-generaal om me nadien in een helikopter van de federale politie boven het gerechtshof van Gent te laten vliegen. Wie doet me dat na? Of wie heeft ooit zichzelf laten ontseinen, nadat hij zich had uitgegeven als topman bij het gerecht?' In de kijker lopen, dat is het enige wat telt voor Van Haut. 'Ik ben de nieuwe baas van Nokia.' Met die boodschap kwam hij een tijd geleden een restaurant binnen. Daarop gaf hij alle aanwezige klanten het allernieuwste toestel van het gsm-merk. 'Niemand had door dat ik die even daarvoor uit mijn eigen zak had moeten betalen', zegt de West-Vlaming lachend. Grote hilariteit in het restaurant en Van Haut doltevreden. 'Daar doe ik het voor: voor de aandacht. Ik kan niet zonder.' Een paar dagen later bood hij zich in hetzelfde eethuis aan als geslaagd zakenman. 'In een nog chiquer maatpak dan anders begon ik spontaan pakken geld uit te delen. Ik had koffertjes vol briefjes van 500 euro mee en strooide die in het rond. Noem het een sociaal experiment. Ik wilde weten hoe de mensen zouden reageren.' Geen kat die begrijpt hoe van Haut echt in elkaar steekt. 'Niemand krijgt vat op mij. Ik zelf al niet, laat staan de politie en het gerecht. Zelfs in de gevangenis slaagde ik er nog in mensen te manipuleren. Op een dag brachten niet minder dan achttien advocates mij een bezoekje. Ik betaalde hen dubbel en dik. Sommigen masturbeerden zelfs voor mij. Ik ben van plan daar een boek over te publiceren met als werktitel De internationale hoeren van België.' Midden 2006 leek het de goede kant op te gaan met Van Haut. Omdat gevangenissen geen soelaas boden, kreeg hij van de bevoegde commissie de toelating om te verhuizen naar de instelling De Kromme Boom in Oostakker bij Gent. Een jaar geleden liep het ook daar mis en vluchtte de oplichter naar Duitsland. 'Negen weken lang reisde ik daar rond. Ik sliep er in poepchique hotels, waar anders? En ik gaf de kelners voor duizenden euro's fooi. Dat hoort zo.' Na de dolle trip ging Van Haut zichzelf aangeven bij de politie in Knokke. 'Daarna verbleef ik bijna een jaar in de psychiatrische afdeling van de gevangenis van Turnhout.' Intussen is Van Haut terug vrij, onder voorwaarden. 'Ik leef alleen. Aan geld heb ik geen gebrek. Hoe ik daaraan kom? Daar wil ik echt geen uitspraken over doen.' Als we Van Haut mogen geloven, wil hij zijn leven nu over een andere boeg gooien. 'Ik stunt op andere manieren. Onlangs schonk ik de nieuwe vrouw van mijn leven duizend rozen. In één keer. Daar beleef ik veel meer plezier aan.'
Nicholas Lataire
Ik kijk alvast uit naar zijn boek!

Geen opmerkingen: