maandag 23 maart 2009

Facebook


Cipier heeft 13 criminelen bij Facebook-vrienden
Cipier Nathan Singh (27) is ontslagen in een gevangenis in de Engelse stad Leicester omdat een onderzoek uitwees dat hij liefst dertien criminelen onder zijn Facebook-vrienden had. Bij hen onder meer een veroordeelde moordenaar, een drugsdealer en een topfraudeur. Zeven van hen zijn veroordeeld tot effectieve celstraffen. Eerder was de cipier al verdacht van het binnensmokkelen van onder meer gsm's in de cellen van zijn 'vriendjes'. Pas toen een foto van hem met enkele criminelen opdook op Facebook, kon hij ontslagen worden.
Facecrook
De ergste 'Facecrook-vriend' van Singh is ongetwijfeld Mark Simmonds, die in 1995 veroordeeld werd voor een dodelijke steekpartij voor een nachtclub in Leicester. Vier jaar geleden kwam hij vrij en zocht via Facebook contact met de cipier. "Ik kende die kerels allemaal van vroeger op school of van het voetbal", verdedigde Nathan Singh zich. "Ik heb er vaak niet bij nagedacht toen ik hen accepteerde als vrienden op Facebook, maar soms kreeg ik wel twintig uitnodigingen per dag binnen.
"Scannen"
Nu besef ik natuurlijk wel dat ik gezien mijn job als cipier beter had moeten opletten." Dat had ie beter vroeger gedaan, want Singh werd op staande voet ontslagen. Er gaan nu stemmen op om elke cipier te scannen op contacten in de criminele wereld. "Ongepaste banden als deze met gevangenen kunnen uiteraard niet", zegt een woordvoerder van de gevangenis. "Toch is het overgrote deel van de cipiers eerlijk en zal deze zaak hen demoraliseren." (hlnsydney/kh)
23/03/09 06u28

"Eerder was de cipier al verdacht van het binnensmokkelen van onder meer gsm's in de cellen van zijn 'vriendjes'."
Daar had dan op gecontroleerd moeten worden, de cipier zou dan zijn ontslag gekregen hebben met reden. Als 'ze' nu wachten tot je via facebook 'vrienden' wordt met criminelen die vrijgelaten zijn, (ze moeten wel vrij zijn hoe kunnen ze zich anders aanmelden bij facebook?) lijken me dat vijgen na Pasen te zijn.
Gelukkig is het niet in België!

Geen opmerkingen: