zaterdag 21 november 2009

Te duur


Ze verklaren je oud
En rijp voor plastische recyclage
Ze verklaren je nog niet dood
Vragen wel een vrijgeleide
Om dat binnen afgesproken tijd
En schriftelijk vastgelegde tijd te mogen doen
Je mag kiezen: 5, 10 of 20 jaar
Halfgoden kunnen zelfs tot 25 gaan
Ze verplichten je met verrimpelde
En gebleekte ogen achterom te kijken
Naar een verleden dat rottend en
Geërodeerd al tot stof uiteen is gevallen
Maar ik heb aan nazaten en oldtimers
Helemaal niets duurzaams voortgebracht
En wat gebeurd is is voorgoed vergeten
En misschien niet eens gebeurd

Ik kan slechts Jong zijn
En door het venster kijken
Naar wat ik van achter de hoek
Glorieus doe verschijnen
Al is het maar een groetend gebaar
Van de oude vrouw aan de overkant
Die me verder volslagen onbekend is


[“Ils vont, ils viennent comme des pistons de machines, ils passent comme des courroies se mêlent, comme des trains qui se croisent ; ils ne se disent jamais qu’un mot : « Jolie matinée, vilain temps » suivant qu’il fait beau ou mauvais - et ils reprennent leur fonction, court, droit et dru. Allez le piston !
Tous se ressemblent."
Jules Vallès, La rue à Londres, 1875-1880


De dag van vandaag groeten ze niet eens terug als je ze groet; en als je naar hen glimlacht, denken ze dat je iets in het schild voert.]

Jong als ik ben mis ik geen geheugen
Zoals een kat of een rat
De vinnen mist van een vis
Als je iets mist, is het meestal
Dat je het niet nodig hebt
Jong zijn: veel verlangen
Maar nergens nood aan hebben


[20 november 2009]

Gedicht van Eric Rosseel.

Met een klikje op de foto vergroot ze.

1 opmerking:

Anoniem zei

mooi... Marleen