zondag 6 juni 2010

Vrede-gerecht?


Natuurlijk is het verkeerd een vrederechter neer te schieten, dat is een feit.
Vrederechters daarentegen promoten advocaten.
Voor een fait divers kan de zaak jaren aanslepen.
Ik kan er over meespreken.
Je bent volledig in je recht, je neemt een advocaat, die beslist ambtenaar te worden en zich laat schrappen bij de balie.
Dat verneem je pas een paar weken voor de zaak gepleit moet worden.
Maanden op voorhand (dus met voorbedachte rade) legt de advocaat zijn besluiten neer, zover geen probleem, je krijgt bericht van het vredegerecht dat je persoonlijk moet verschijnen want je advocaat is er geen meer.
Je gehoorzaamt en daar sta je dan, de tegenpartij heeft een advocaat, je krijgt de kans niet iets te zeggen, je krijgt toch een paar woorden uitgeperst om de vrederechter (die perfect op de hoogte was) te verwijzen naar de besluiten van je ex-advocaat.
Mevrouw, met zo'n slordig dossier werk ik niet, je moet maar een andere advocaat onder de arm nemen, en nog wat blablabla.
Je advocaat die er geen meer is heeft wel geïncasseerd, maar niet gepleit en daar sta je dan.
Geld en illusies armer.
Ondertussen gaan de maanden voorbij en nog steeds heb je geen recht op je rechten.
Ondertussen heb je een andere advocaat die als eerste feit de zaak liet verdagen, dus nog een paar maand uitgesteld.
De vrederechter heeft dus niet eens de moeite genomen het dossier te bestuderen, maw het kan haar niet schelen wie er gelijk heeft, het zal afhangen van welke advocaat het best pleit, niet van de waarheid.
Om vertrouwen te hebben in een vrederechter moet je of kapitaalkrachtig (en dan heb je ze niet nodig) ofwel een paar vijzen losstaan hebben.
Mijn vertrouwen in de rechtspraak is alvast onder nul gezakt, de integriteit van advocaten zo mogelijk nog dieper.
Maw het vertrouwen in de mensheid heeft zo'n averij opgelopen dat ik bijna niemand nog be- of vertrouw.

3 opmerkingen:

eric rosseel zei

Juist, ik kan er ook over meespreken, vrederechters inbegrepen. Dat gelul over de mesnlievendheid van die neergeschoten vrederechter was compleet ongeloofwaardig. Er werd twee dagen gedaan alsof ze nog nooit iemand uit zijn/haar had gezet.
Als je van mensen houdt word je best geen rechter (vrede- of oorlogsrechter maakt niet uit): na 6 maand ben je mentaal invalide. Ik begrijp dat een dode een beetje lof verdiend. Maar als men van mensen die weet dat ze niet beter kunnen zijn dan jan en alleman, goden/engelen gaat maken (cf. ook nu Jan Wauters, de man heeft verdomd zelf alles afgekeken van zijn voorganger Piet Thijs - of Theys zou het moeten nakeken.), ja, dan zou ik op de duur willen dat alvast die journalisten es flink doodgeschoten worden. Bij al mijn herinneringan aan Jan Wauters zie ik nu overal zijn kwalijke kanten: want die had hj verdomd ook, vraag het maar es op de VRT of de ex-BRT'ers.
Leve Karl Kraus: die zag het als zijn levenstaak de journalistiek een voetje te lichten. Een meer dan lovenswaardige taak.

Marianne zei

Dat heb je mooi geschreven tante!!!


Hopelijk loopt alles goed af voor je,
ik duim alvast dat recht geschied !!!!


Dikke knuffel,
Marianne en co. xxxxx

Anoniem zei

Vrederechters zijn even vooringenomen als andere rechters, of je moet een dure advocaat hebben of iemand kennen die een woordje kan doen voor je.