donderdag 2 april 2009

Arts en verkrachtingsdrug


Oostendse huisarts strooit met verkrachtingsdrug
OOSTENDE - Een Oostendse huisarts geeft toe dat hij vorig jaar honderden doses van het verslavende geneesmiddel Rohypnol -bekend als de 'verkrachtingsdrug'- voorschreef aan een Joegoslavische familie. 'Ik was de tel een beetje kwijtgeraakt', reageert de man zelf, die gewoon aan de slag blijft als huisarts.
'Ik wilde die Rohypnol niet voorschrijven. Maar ik moest. Die Joegoslavische familie kwam om de haverklap in mijn wachtkamer zitten en weigerde te vertrekken voor ik een voorschrift gaf. Wat kon ik anders doen dan gehoorzamen? Ik handelde onder psychologische druk en verbale bedreigingen.' Huisarts Johan De Pauw (59) uit Oostende geeft toe dat het 'een beetje uit de hand gelopen is'. 'Ik ben in de loop van vorig jaar de tel een beetje kwijtgeraakt. Toen ik van onderzoekers hoorde dat ik zowat 500 voorschriften had geschreven voor Rohypnol, schrok ik zelf ook.' Echt schuldig voelt De Pauw zich niet. 'Ik ben eerder een slachtoffer', vindt hij zelf. Maar bij de federale politie en het gerecht in Brugge denken ze daar anders over. Er is een onderzoek gestart wegens oneigenlijk voorschrijfgedrag en wegens het stimuleren van het gebruik van verslavende geneesmiddelen. De huisarts sleept al langer de reputatie mee 'gemakkelijk voor te schrijven'. In 2006 moest hij voor de rechter komen nadat een aan heroïne verslaafde patiënt overleden was aan een overdosis. 'Een man met een hart voor verslaafden, die het slachtoffer werd van profiteurs.' Zo noemde zijn advocaat hem toen, en de arts werd vrijgesproken. Speurders en gerecht vrezen dat al de voorgeschreven Rohypnol in het criminele milieu is terechtgekomen. Het middel is populair bij verslaafden. Het staat ook bekend als 'verkrachtingsdrug' omdat het meisjes weerloos zou maken. Marc Dutroux gebruikte Rohypnol om zijn slachtoffers te verdoven. 'We vragen ons af hoeveel onheil er met al die doses aangericht is', klinkt het bezorgd bij het gerecht. 'Ik begin nu ook te vrezen dat de geneesmiddelen op de zwarte markt terechtgekomen zijn', geeft Johan De Pauw toe. 'Ik had het nochtans gevraagd aan mijn patiënten. Maar zij verzekerden me dat ze de Rohypnol niet zouden misbruiken. Ik heb hen het voordeel van de twijfel gegeven.' 'Gelukkig ben ik toch een beetje blijven twijfelen, want anders had ik twee of drie keer zoveel voorgeschreven.' (sdb)

Er zitten heel wat mensen achter tralies in ons land voor veel minder zware feiten!
Hoeveel pillen zitten er in een doosje?
Per pil mag je een misdaad veronderstellen.
Maar meneer blijft huisarts.

Geen opmerkingen: