zaterdag 1 mei 2010

De dichter


Schrijf zei de dichter
“ik heb geen woorden”
grabbel in de houten kist
schrijf ik geef je woorden
“is dat geen plagiaat”
niet als je ze zelf schikt
aan elkaar breit
tot een gedicht
hier een roos, geef haar geur
ze wordt geroken
maak de appel groen en zuur
water komt in de mond
glanzend rood gekleurd
smachtend naar een kus
vul een vaas met water
botergeel onkruid paardebloem
madeliefje ruik het veld
laat bloeien onder de zon
besproeien door zachte regen
woorden in regenboogkleuren
schrijf ieder uur van je leven
kastijd zalf huil lach
fluisterend schreeuwend
elke lettergreep een vriend
nooit meer eenzaam.

Suzanita

6 opmerkingen:

Odette zei

Wat jij uit je pen tovert is fantastisch! De woorden hebben een mooie zinspeling gekregen het smaakt naar meer.... Proficiat!

Suzanne zei

Bedankt Odette, je bent een trouwe fan!

Harold zei

Prachtig!
Het duurde even, ‘t was echt moeilijk
Voordat mijn Hollands brein begreep
dat iedere dichter moet kunnen ruiken
alles moet voelen, proeven en kijken
ook in elk woord moet horen
wat de natuur ons allemaal vertelt
de dichter kwam pas dichterbij
toen de lezer elke lettergreep
begreep, hoorde, proefde, rook
en voelde.

En het brein dat zei hem;
hoor, zie hoe fijn dat ruikt, voelt, proeft.

Nou snap ik dat dichters en dichteressen
Zo’n plezant leven hebben,
met veel voelen,
proeven, Ruiken,
en ze smullen en drinken,
tot horen en zien ze vergaat.

Wat kost dat zo’n leventje?
Kun je dat als beroepskosten
Van je belastingaangifte aftrekken?
Zo ja, dan kies ik godmiljaar
vandaag nog een ander beroep! ;-))

E.r. zei

Dit lijkt een banaal gedicht, maar is in wezen heel merkwaardig qua inhoud (en ook qua levenslustig ritme): de wereld overvalt ons niet, maar is het resultaat van onze wil ("geef haar geur"; "maak de appel groen en zuur" etc)

Suzanne zei

Als een meesterdichter het goed vindt ben ik vereerd. Bedankt Eric.

Harold, in jouw schuilt ook een dichter, maar maak eerst je boek af, bedankt voor de reactie.

Suzanne zei

De dichter - Suzanita
Ha Suzanita! Je hebt een bloemrijke(!) grabbelton. Goed gegrabbeld, een van de vele visies op de dichter en zijn schap/b, op wat daarop allemaal voor hem te grabbel ligt. Een originele kijk.

glanzend rood gekleurd
smachtend naar een kus
vind ik jammerlijk uit de toon vallen.
Als dat er niet stond, zou
water komt in de mond
perfect aansluiten op
vul een vaas met water
waarbij ik dan zou lezen: de goesting, de prikkel, de zin tot dichten? komt op, maak er gebruik van en ga aan de slag!
Graag gelezen!
scrib - 1 mei 2010
***********************************
water komt in de mond
de mond is glanzend roodgekleurd...

Het idee is wel goed.
Stel dat er een tiental (!) zijn die je gelijk geven dan verander ik het alsnog.:-)
Bedankt voor je aardige reactie.
suzanita - 1 mei 2010
***********************************
>Suzanita
Ik ben het met bovenstaande observatie van Scrib eens, en heb jouw originele gedicht eveneens graag gelezen; mooi hoe je hier met de taal speelt. "Elke lettergreep een vriend" - zo is het!
Haiku-man - 1 mei 2010
***********************************
Haiku-man
Bedankt, en jullie zijn al met twee...
suzanita - 1 mei 2010
********************************** 
suzanita
heel graag gelezen
knap beschreven,ik zou er zelf wel drie strofen van maken... misschien twee
groetjes en liefs,
Madelon - 1 mei 2010
***********************************
aan suzatina
Bijzonder graag gelezen. Je gedicht nam me op een speelse manier bij de hand.
greetings,
Ralph Pluim - 1 mei 2010
***********************************
@Madelon en Ralph Pluim
Bedankt voor de reactie.
suzanita - 2 mei 2010